2010. április 13., kedd

Digitalizálódás, hálózat és álláskeresés

Manapság bármit is szeretnénk csinálni, gyakorta az internetet hívjuk segítségül. A netet böngésszük, ha egy új ételt szeretnénk az asztalra varázsolni; ha számunkra ismeretlen helyre utazunk, a hálón nézünk utána a legideálisabb útvonalnak. Sőt! Mennyire leegyszerűsíti a dolgunkat, hogy online megnézhetjük - például - kedvenc könyvtárunk nyitva tartását! Még hosszasan sorolhatnám, mire is használhatjuk még az internetet, de igazából - bármennyire is úgy tűnik - nem ez a célom. Egyszerűen csak szemléltetni szeretném, milyen sok területen is szorulunk a háló segítségére.

Így van ez az álláskereséssel is. Korábban többnyire csak a napilapok apróhirdetéseit nézegetve - esetleg egy régi ismerős folytán - értesültünk egy-egy új álláslehetőségről, mára viszont az internet segítségével igencsak kitágultak a lehetőségeink.

Álláskeresés - ha nincs internet

Néhány kivételtől eltekintve mindenki átesik életében legalább egyszer, de inkább többször az álláskeresés procedúráján. Az idősebb generáció egy része még ma se használja az internetet, viszont a fiatalabbak nagy része előszeretettel böngészi a netet, ha állást szeretne találni.

Mint fentebb említettem, korábban jóval szűkösebb keretek között mozogtak az álláskeresők. Internet nélkül nagyon gyakran az interperszonális kommunikáció szintjén szerzünk tudomást egy-egy álláslehetőségről, például ha egy ismerősöm tud róla, hogy állást keresek, és éppen felszabadul a munkahelyén egy hely, jó eséllyel először nekem fog szólni, így megeshet, hogy sosem kerül meghirdetésre tágabb körökben az a bizonyos állás.

Az álláskeresés során csoportkommunikációra is találunk példát, ilyen esemény például egy állásbörze. A csoportkommunikáció valamilyen szinten egy átmenet az interperszonális és a tömegkommunikáció között, ugyanis egyidejűleg több személyt is el tudunk érni, de míg a tömegkommunikáció során az elérhető személyek száma szinte korlátlan, csoportközi kommunikáció esetén ilyen méretekről nem beszélhetünk.

A tömegkommunikáció a médiumokat - vagyis a rádiót, televíziót, sajtót, esetenként már az internetet is - foglalja magába, leggyakrabban ezen a területen találkozhatunk a különféle álláshirdetésekkel. A legtöbb hirdetéssel a napilapokban találkozhatunk, emellett a TV-újságokban is jelennek meg álláshirdetések; viszont a rádiókban ilyen jellegű információkkal - a médium alapvető tulajdonságai miatt (csak hallás alapján kevesebb információra emlékszünk, mintha olvasnánk) - egyáltalán nem találkozhatunk.

A hálózat hatásai

Számtalan, az interneten is szereplő témákra, tartalmakra nagy hatást gyakoroltak a technika vívmányai, az újabbnál újabb multimédiás lehetőségek. Mindez nem minden esetben mondható el az álláskeresés témaköréről. Az álláskereséssel foglalkozó oldalakon nem foglalkoznak a multimédiás megoldásokkal, a téma interneten való megjelenése nem köthető semmilyen konkrét dátumhoz; az internet megjelenésétől fogva vannak álláskereséssel foglalkozó oldalak.

A digitalizáció hatásai annyiban érzékelhetők, hogy napjainkban gyakorta jelentkezünk online, emellett  elvárás a számítógéppel írt önéletrajz és motivációs levél; ennek következtében háttérbe szorult a hagyományos postai úton történő levelezés, felgyorsult, s leegyszerűsödött a jelentkezés folyamata.

Az álláskeresésben ma már méretes adatbázisok, és direkt álláskeresésre szakosodott portálok, vagyis szakportálok nyújtanak segítséget; a különféle közösségi oldalakon létrejöttek az álláskeresőket magukba foglaló csoportosulások.

Jól látható tehát, hogy ma már szinte minden információt begyűjthetünk az interneten az álláskereséssel kapcsolatban. Azért csak szinte, mert ha mást nem is, azért egy állásinterjút mégiscsak személyesen kell átvészelnünk...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése